Daniyaprincess’s Blog

December 5, 2010

Hari-hari mendatang

Filed under: Uncategorized — daniyaprincess @ 3:26 am

Salam sume…. lama aku tak nukilkan sebarang luahan ataupun apa saja kupasan isu dalam blog aku ni…. ekoran kesibukkan yang sentiasa menghalang aku dari terus berada didepan komputer setelah lapan jam aku menghadapnya tanpa henti…. sedar tak sedar masa semakin berlalu meninggalkan aku yang masih seperti dulu…….

bezanya cuma aku kini bergelar seorang pekerja.. pekerja yang memerlukan aku menumpukan sepenuh perhatian terhadap tugasan yang diberikan.. aku kekadang merungut gak… ye lah aku tak diberi peluang langsung untuk menjadi seperti kengkawan aku yang lain…. tapi sebenarnya banyak hikmah yang aku dapat….. aku sebenarnya beruntung… ijazah yang aku dapat tidak aku siasiakan…. aku mampu membantu keluarga aku,,, susah senang dapat ku harungi tanpa mengharap belas ihsan orang lain, walaupun kekadang aku memerlukan mereka berada di sisi aku…. sebagai peneman di kala aku sunyi… namun manusia itu tetap manusia….. yang kekadang menyakitkan dan kekadang menyenangkan aku,,,,,,,,,,,,,,,,

huhuhu, itulah lumrah kehidupan,,,,, saling bersangkut paut antara pahit, manis, masam dan masin kehidupan………… aku bertuah………………………………..

ok lah,,, aku sekarang ni on duty tapi ketua aku tak bagi lagi tugasan so, aku mencari peluang nukilkan sedikit coretan untuk tatapan aku sendiri.heheehehe……….

salam sayang dari syahieda haji dunya,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
cioooooooooo

September 29, 2010

apakah bahagia itu?

Filed under: Uncategorized — daniyaprincess @ 4:56 pm

Salam sume……..
ketemu lagi kita dlam entry yang baru. segar rasnaya selepas menyejukkan diri dengan curahan air suam-suam sejuk ke rambutku yang tak berapa nak….. sssshhhhhhhhh rahsia…………

pada malam yang penuh syahdu ini aku ingi berkongsi sesuatu makna…….. sering kita dengar tetapi aku ingi bencangkan maknanya dalam entry aku yang tak seberapa ini………..

bahagia? korang pasti sentiasa dengar bukan? selalu menjadi halwa telingamu bukan….. bahagia aku ingin bahagia. aku mahukan itu dan ini…… tap..tercapaikah…. aku untuk meginjaka tahap bahagia. sukarrrrrr……….

tapi aku berhak bahagia bukan. seringkali aku bertanyakan pada diri aku kenapa bahagia sukar menginjak hidup aku………… adakah kerana aku perlu berusaha sedaya mungkin untuk mengejar bebayang kebahagiaan………………..

perlukan aku merayu untuk megenggam sebuah panahan kebahagiaan… kekadang aku cemburu….benar aku cemburu yang amat…… bila melihat orang lain bahagia, dengan kehidupan dengan suami dan anak-anak…… aku juga ingin brgitu.tapi belum masanya untuk aku mengapai sentuhan kalbu itu……..

dalam usia aku yang cukup untuk menjadi suri hidup seorang lelaki…. aku sunyi,,,,, aku perlukan seseorang yang boleh aku bergantung…… tapi aku sedar sapa aku…………………….

kekadang air mata menitis tanpa aku kesat… bergenangnya di kelopak mata minta untuk disapu tetapi aku biarkan ia mengalir,, hati aku puas.. terasa sejuk dan panas air itu……… kekadang aku berimaginasi. suatu hari nanti akan adakah tangan menyapu air mata yang mengalir di pipiku???????? sempatkah aku untuk melentok kepalaku di bahunya saat aku terlalu ingin bermanja? akan tibakah saat aku memangku bayi lahir dari kantung rahim yang bergabung dengan sperma sang lelaki untuk memanggailku ibu??????????

aku perempuan. setakat mana aku mampu bertahan……. berseorangan tanpa suami,,,,, bilakah ia akan tiba? bilakah bahagia akan mewarnai hidup aku. bilakah aku mampu melengkapkan diri aku………… semuanya bukan pada aku hanya pada allah taala sahaja jawapannya………..

sejarah seorang Syahidatul Akmal Dunya

Filed under: Uncategorized — daniyaprincess @ 4:01 pm

Salam sume…………..
ketemu lagi kita dalam ruangan blog, sebuah laman blog yang sentiasa menjadikan anasir-ansir luar dan dalam sebagai thema atau sesuatu yang boleh dijadikan bahan cerita…

aku syahida, dilahirkan pada 28 september 1985. aku anak sulong dari enam beradik… malaslah aku nak cite pasal hal peribadi aku dalam entry ni… macam ni,,, kalu korang semua nak tau aku bukan seorang bijak pandai atau seorang yang dikatakan tidak pernah gagal. aku pernah gagal, aku pernah mendapat keputusan paling tercorot, duk kat kelas paling akhir,, jangan tak tahu aku pernah dapat nombor paling lastttttt……. tapi itu adalah pengalaman aku,, mungkin orang lain senang mendapat kejayaan, kebahagiaan tapi aku allah uji sedikit,, mengajar aku erti sabar sepenuhnya, berserah pada allah segalanya. rentetan daripada itulah yang mendidik aku, bukan senang untuk menjadi seorang yang berjaya dan juga bukan susah untuk menjadi seorang yang gagal

sejak kecil aku selalu merendah diri, sehingga sekarang aku sentiasa merendah diri, namun bukan macam dululahhh………… kekadang aku selalu bandingkan diri aku dengan sepupu2 aku yang berjaya. kenapa aku tak seperti mereka. tapi pertanyaan budak yang baru berusia serahun jagung bagaikan satu keluhan nafas yang tidak perlu orang tua sebaya ma n abah aku fikirkan dek kerana berjuta problema yang patut difikirkan.

alaaaaaj aku tak nak menjadikan entry ini entry yang beremosi tetapi aku juga seorang yang amat sensitif……..

segalanya bermula bila aku membaut keputusan untuk mengambil sijil tinggi pelajaran malaysia, aku berusah sedaya mungkijn untuk belajar di sekolah menengah agama kebangsaan falahaiah, sebuah sekolah yang cukup terkenal dikalangan pelajarnye yang bijak…. aku turun naik jabatan pendidikan negeri,,, allah itu maha kaya,,, dia lambatkan skit aku punya rezeki untuk menjadi seorang yang berjaya.

aku belajar hanya setahun untuk mata pelajaran stpm,,, aku cuba sedaya upaya….. berkat allah, doa ma n abah yang tak pernah putus mendorong dan menguatkan lagi impian aku, walau berjuta masalah timbul aku abaikan yang penting aku harus melakar kejayaan, satu sahaja yang aku ingat persetankan orang lain,,,, biar mereka dengan pandangan mereka setiap orang berhak memberi pandangan,,, yang aku tahu kejayaan aku untuk keluarga aku, ma n abah aku. yang lain bukan urusan aku……

aku berjaya masuk dan menjejak kaki ke univeristi sains islam malaysia , walaupun bidang yang aku amik biasa, tapi aku tekad, aku nak berjaya. tahun pertama dan kedua mungkin bukan rezeki aku tetapi masuk tahun ketiga dan keempat aku cuba melakar sedikit demi sedikit kejayaan. yang aku tahu kejayaan ma n abah serta adik-adik aku dan juga kehidupan aku………….

dan kini, aku berjaya melangkah cuba bertapak dalam bidang kewartawanan ……………. kerana aku tahu allah tahu setakat mana kemampuan aku……..

aku bangga dengan apa yang aku ada sekarang, walaupun aku bukan lahir dari sebuah keluarga yang cukup lengkap dan mewah tapi aku bahagia,,,,,,,,,,, jerit perit ma n abah besarkan aku adik beradik adalah moto hidup aku, aku akan didik anak-anak aku sama seperti ma n abah didik aku serta adik-adik aku…….

limau seulas epal sebiji kita orang bagi lapan ulas. macam mana korang boleh buat apa yang aku buat.sukar bukan…….. tapi sedikit itulah yang mengeratkan kami………..

doaku semoga aku dan keluarga bahagia dunia akhirat, rapatkanlah hubungan kami jauhkanlah kami dari bunasa dan kebencianmu ya allah. limpahkan kami dengan rahmatmu……….. sesungguhnya hanya engkaulah segalanya bagi kami………… amin

itulah sedikit sebanyak huraian yang cuba aku abdikan menjadi sebuah kisah. aku tahu korang mesto boringkan. jom layan lagu maher zain…………….

September 27, 2010

Lagenda Budak Setan versi novel VS filem

Filed under: Uncategorized — daniyaprincess @ 9:39 am

Salam sume………………..

Nak tau aku berkesempatan membaca novel LBS yang aku pinjam daripada kawan aku…………… aku mmg berminat dengan novel tu sejak aku muda lagi….. sekarang ni belum tua tapi diambang usia tu laaaa….. aku suka baca lagi daripada menonton,,, kalu aku baca aku bayangkan hero dan heroinnya dalam imaginasi aku sendiri,,,, bravo tu baru mantapppppppppppppp…..
tapi best jugak kan kalulaaaaa adaptasi ke drama ataupun filem dibuat sebijik macam dalam buku!!!!!!!!!!!! hahahahahah baru ramai yang datang ke panggung atau duk depan kaca televisiyennnnnnnnnn…………

aku pun nak jadi penulis novel dan juga penulis skrip tv tapi aku kena selesaikan yang mana patut dulu. setakat ni banyak masa aku dihabiskan untuk sesuatu yang penting lagilaaaa daripada tulis novel pendek kata menulisssssssssssssss…………

walaubagaimanapun suatu hari nanti aku akan melakar nama aku dalam bidang penulisannnnnnnn,,,,,,,,,,,,,,, masanya? aku sendiri pun tak tau bilaaaaaaaaa…….. pe pun insyaallahhhhhhhhhhhhh

ok laaaaaa kalu aku rajin lagi aku tulis banyakkkkkk entry ekkkkkkkkkkkkkkk…………….
salam sayang dari aku, Syahieda Haji Dunya

Selesai sudah segalanya…………. (^^)

Filed under: Uncategorized — daniyaprincess @ 6:06 am

Salam sume…… bertemu lagi kita dalam laman sesawang milik aku ini,
aku ni selalu view blog orang lain dan menyebabkan aku teramat suka mempelbagaikan topik-topik yang ada dalam minda aku untuk tatapan aku dan juga para penview blog aku…..

25 september 2010, tarikh yang tidak mungkin aku lupakan dalam hidup aku, begitu bermakna… tarikh yng betul-betul buat aku teruja,,,, di tangan aku tergengam segulung ijazah selepas empat tahun aku berhempas pulas di universiti…………. di tarikh itu aku berjaya…. tetapi,,, aku ada satu kisah yang mkendebarkan hati aku… kalu nak tahu kannnnnnnnn……….

sebelum nak masuk dewan, para graduan dikehendaki berkumpul,,, aku pun berkumpullah beramai-ramai dengan semua coursemate aku,,, tetiba ada laaa kawan aku hulurkan kad alumni untuk aku, tanpa banyak soal aku amik je laaah kad tu…. aku tak tau pun kegunaan kad tu untuk ape….. dia tak de pulak cakap pe pun masa bagi kad tu.. aku pun tak tanya…….

dalam dewan tibalaaah giliran bahagian aku pi depan, aku tinggalkan kad tu dalam buku yang pihak pengurusan bagi… samp[ai kat depan tu aku tgk sume orang bagi pas tu diorang tanye aku mana kad tu ngan selamba monyet aku cakap laaa saya letak kat tempat duduk saya,,, mampuslaaaah aku (bahasa kasar_ diorang pun suh aku cepat-cepat gi amuik kad tu,,, kalu tak siasialah usaha akuuuuuuuuuuu . sedih hhhhhhhhhhhhh……….

Allah berkati aku, akhirnya aku berjayaaaaaaaaa amik kad tu walaupun nama ,aku lasttt sekali dipanggilllllllllll……………… mmg laaaa pengalaman yang tak mungkin aku lupakannnnnn………

even,,,,, adik-adik aku ade yang tidak datang kerana belajarrrrrr,,, tapi aku tahu mereka juga tumpang gembira di atas kejayaan aku…………

congrat untuk aku…………….. macam tak percayaaaaaa (^^)

aku rasakannnnn hari tu aku cantikkkkk sangatttttttttttttttt,,kihkihkihkihkihkihkihhhhhhhh………… alaaaaa dalam ni tak de sape pun yang baceeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee……………. yang penting aku happyyyyyyyyyyyyyyyyy…………………….

ma and abah aku datanggggg,, part tu yang paling membahagiakannnnnnnnnn……………….. takkan adenye aku tanpa merekaaaaaaaaaaaa…………love both of you so muchhhhhhhhhhhhhhhhhh………….. never endingggggggggg

August 31, 2010

Puasa+raya+konvokesyen???????????????????????

Filed under: Uncategorized — daniyaprincess @ 10:46 am

Salam sume…..
lama aku tak up datekan blog aku ni, rsnya dah berhabukkk! rasa letih laaaa plak aku hari ni,, mengantuk n ada laaa skit rasa lapar, ehheheh tak malukan. sedar dak sedar dah nak masuk empat bulan aku menjadi seorang pekerja.. hari ni adalah pertama kalinya aku menyambut merdeka sebagai seorang pekerja. mungkin teman-teman ku sedang enak dibuai mimpi, tapi aku memerah otak demi menyiapkan tugasan,,, tak pe it is my job and i likeeeee, persolan di hati, kenapa aku perlu mengeluh sedangkan aku cukup beruntung? sekarang ni, aku tak perlu meminta daripada ma dan abah lagi, aku yang menyara mereka sekarang.. dan aku suka dengan keadaan itu…. teramat suka…heheheheh… aku rs nak senyum memanjang je………..

untuk raya ni, aku belum shopping lagi, aku asyik kerja je maklumlah nak cover cuti untuk konvooooooo…ehhehehehehe

ok laaaaa,,, nanti kau aku ada masa aku updatekan lagi apa-apa isu yang berkaitan dengan aku ekkkkkk…… aku de banyak cite tapi aku tak laratlaaaah aku pose ari ni.hehehehehe tak malukan nak gi tau kat blog eeeeeeeeeiii…..

alah, blog ni aku yang punya so,m, hak aku laaaaa tak denye siapa kisah kaaaaaaaaaaannn,,,heheheheheheh
ok aku kuar dulu ekkk
salam sayang dari syahieda

August 19, 2010

Andai masa dapat diundur……. hayatilah

Filed under: Uncategorized — daniyaprincess @ 3:35 pm

Sedihnya…. .

“SAYA mahu berkongsi peristiwa yang masih mencengkam hidup walaupun ia sudah lama berlaku. Memang sukar untuk saya maafkan diri ini dan rasa bersalah sentiasa bermain difikiran apabila mengingatkan saat-saat itu.

Saya dan suami adalah pasangan yang romantis malah menjadi perbualan rakan-rakan di pejabat. Walaupun sibuk dengan tugas harian, tanggungjawab melayan suami dan menguruskan anak-anak, saya lakukan dengan sempurna.

Suami memahami tannggungjawab di rumah dan sentiasa membantu menguruskan rumah tangga. Kami sering mengerjakan solat berjemaah dan saya gembira melihat hubungan dalamkeluarga saya.

Walaupun sesibuk mana tugas di pejabat, tanggungjawab melayan suami dan anak-anak tidak pernah diabaikan. Saya bersyukur suami memahami saya dan sentiasa bertolak ansur. Ini menjadikan saya semakin sayang kepadanya.

Memang dalam kehidupan, kita tak dapat melawan takdir dan ketentuan Ilahi. Sebagai manusia, kita hanya mampu merancang, Allah jua yang menentukan.

Hari itu, Isnin. Saya masih ingat, saya ke pejabat awal pagi kerana banyak urusan yang perlu diselesaikan selain temu janji dengan beberapa pelanggan yang perlu dibereskan.
Hari itu, saya pulang lewat ke rumah, biasanya jam 6 petang, saya sudah ada di rumah. Ketika saya sampai ke rumah, azan dari masjid berhampiran berkumandang. Saya lihat suami sudah bersiap-siap untuk pergi menunaikan solat Magrib. Begitu juga anak-anak saya sudah mandi dan riang bersama bapa mereka. saya lihat suami saya amat gembira petang itu.

Saya begitu terhibur melihat telatah mereka kerana suasana seperti itu jarang berlaku pada hari bekerja. Maklumlah masing-masing penat. Suami sedar saya amat penat hari itu. Oleh itu, dia meminta agar saya tidak memasak, sebaliknya mencadangkan makan di luar. Saya dengan senang hati bersetuju.

Selepas menunaikan solat Magrib, kami keluar ke sebuah restoren kira-kira lima kilometer dari rumah. Di restoren, kami sekeluarga berbual panjang, bergurau senda dan usik-mengusik, memang seronok bersama. Macam-macam yang dibualkan malah saya lihat suami begitu ceria melayan tiga anak kami yang berusia tujuh hingga 12 tahun.

Saya dapat rasakan kemesraan suami luar biasa, cara dia melayan danketawa memang bukan seperti hari biasa. Dalam hati terpancar rasa bangga kerana mampu membahagiakan suami tersayang. Saya melihat jam tangan.

“Sudah jam 12.30 tengah malam, bang. Dah lewat ni, ayuh kita pulang,” kata saya.

Suami tanpa banyak soal memanggil pelayan dan membayar bil makanan dan minuman. Kami tiba di rumah jan 12.50 tengah malam. Anak-anak yang keletihan terus masuk tidur.
Saya memang terlalu mengantuk apatah lagi selepas menikmati hidangan lazat di restoren. Mata pun seperti berat dibuka lagi. Ketika saya hampir melelapkan mata, suami membelai lembut rambut dan mencium pipi saya. Saya membuka mata dan hanya tersenyum.
Dalam hati, saya memang mahu melayan kehendak suami tetapi hati saya berkata, esoklah, mata terlalu mengantuk, esok masih ada. Saya memberitahu suami terlalu mengantuk dan tidak boleh melayan kehendaknya. Saya mencium suami dan mahu melelapkan mata.

Bagaimanapun, saya pelik kerana suami masih merangkul tubuh saya, seolah-olah terlalu berat untuk melepaskan. Saya membuka mata dan melihat wajah suami yang berseri-seri. Hairan saya kerana suami belum mengantuk, sedangkan dia juga keletihan.

Dia menarik saya lebih dekat dan membisikkan di telinga bahawa itu permintaan terakhirnya. Namun, dek terlalu letih dan tidak memikirkan perkara itu terlalu penting ketika itu, saya seolah-olah terus melelapkan mata tanpa sepatah bicara. Perlahan-lahan, suami melepaskan tangan yang merangkul saya.

Esoknya, perasaan saya agak tidak menentu. Seperti ada pekara yang tidak kena.Saya menelefon suami, tetapi tidak berjawab. Sehinggalah saya dapat panggilan yang tidak dijangka daripada pihak polis yang mengatakan suami saya terbabit dalam kemalangan dan meminta saya datang segera ke hospital.

Hati saya seperti mahu meletup ketika itu. Saya bergegas ke hospital tetapi segala-galanya sudah terlambat. Allah lebih menyayangi suami dan saya tidak sempat betemunya. Meskipun reda dengan pemergian suami tetapi perasaan terkilan dan bersalah tidak dapat dikikis daripada hati saya kerana tidak melayaninya pada malam terakhir hidupnya di dunia ini.

Hakikatnya itulah pahala terakhir saya sebagai seorang isteri. dan yang lebih saya takuti jika suami tidak reda terhadap saya pada malam itu, maka saya tidak berpeluang lagi untuk meminta maaf daripadanya.

Teringat Sabda Rasulullah s.a.w. yang saya baca dalam buku agama, ‘Demi Allah yang jiwaku di tangan-Nya, tiada seorang suami yang mengajak isteri tidur bersama di tempat tidur, tiba-tiba ditolak isterinya, maka malaikat yang di langit akan murka kepada isterinya itu hingga dimaafkan suaminya’.

Sehingga kini, setiap kali saya terkenangkan suami, air mata akan mengalir ke pipi. saya sentiasa memohon keampunan daripada Allah supaya diampunkan kesalahan saya.

Menarik untuk dikongsi……….

Filed under: Uncategorized — daniyaprincess @ 3:15 pm

petikan dari sebuah blog:
Hargailah isteri anda……

Mulianya seorang isteri disisi Allah… Dan betapa berharganya wanita yang bergelar isteri ini pada keluarga, suami dan anak-anak Rugi dan binasalah suami-suami yang tidak menghargai isteri mereka kerana isteri inilah yang akan membantu mereka di akhirat kelak. Biarlah buruk mana isteri anda, sayangilah mereka……

Beruntungnya seorang wanita yg ada rahim ini ialah dia bekerja dengan Tuhan… jadi ‘kilang ‘ manusia. Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh… 7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya. Cuti bersalin juga sehingga 60 hari , Bila dah bersalin tu, susukanlah anak..jgn takut “kendur” atau menggelebeh pulak.. Si suami pulak, jgn la berebut dgn anak utk menyusu pulak…. Cuti ini bukan cuti suka hati tapi cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah , Tapi bila dah habis cuti tu.. layan lah suami..”offer” lah pada suami , Nabi bersabda : berjimak dgn isteri itu pahala ..jangan buat deekkk jeee, Jangan buat alasan itu dan ini pulak….ingat tu si isteri yee!!! Kata nak pahala lebih…

Orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang.. . sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya..

Satu lagi berita gembira untuk wanita, Sepanjang dia mengandung Allah sentiasa mengampunkan dosanya, Lahir saja bayi seluruh dosanya habis. Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita, jadi kenapa perlu takut nak beranak?

Marilah kita pegang kepada tali Allah. Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin, itu dianggap mati syahid, Allah izinkan terus masuk Syurga. Untuk orang bukan Islam, dia tak dapat masuk Syurga tapi Allah beri kelonggaran siksa kubur. Untuk peringatan semua wanita yang bersuami seluruh kebaikan suaminya, semuanya isteri dapat pahala tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung.

Diakhirat nanti seorang wanita solehah akan terperanjat dengan pahala extra yang banyak dia terima diatas segala kebaikan suaminya yang tak disedari. Contohnya bila dia redho suaminya pergi berjemaah di masjid atau ke majlis ilmu, bersedekah.. ganjaran Alah ke atasnya jua. .

Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian Sirat dia tak nak masuk syuga tanpa suaminya, jadi dia pun memberi pahalanya kepada suami untuk lepas masuk syurga. Didunia lagi, kalau suami dalam kesusahan isteri boleh bantu tambah lagi di akhirat.
Kalau seorang isteri asyik merungut,mulut selalu muncung terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra ini.

Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat didalam dan diluar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik dia akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain.. Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat Allah agar tidak derhaka denganNya.

Sesungguhnya wanita dijadikan daripada rusuk kiri lelaki. Dia bukan dicipta dari kepala ke kaki,juga bukan dari tapak kaki. Dia dicipta dari sebelah rusuk kiri lelaki supaya dia hampir kepada kamu(lelaki) ,lengan lelaki dicipta untuk mempertahankan wanita,dekat dengan hati lelaki untuk disayangi.

Woman was made from the rib of man,
She was not created from his head to top him,
Nor from his feet to be stepped upon,
She was made from his side to be close to him,
From beneath his arm to be protected by him,
Near his heart to be loved by him.

“Wahai Tuhan…
ku tak layak ke syurgamu …
namun tak pula aku sanggup ke nerakamu…
kamilah hamba yang mengharap belas darimu …

“Ya Allah…
jadikanlah kami hamba2 mu yang bertaqwa ..
ampunkan dosa2 kami, kedua ibubapa kami,
dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia”……

Kubur itu gelap, cahayanya ialah Laa Ilaaha IllalLah.
Jika diletakkan langit dan bumi di sebelah dacing, dan kalimah ini di sebelah yang satu lagi, pasti lebih berat lagi nilai kalimah ‘Laa ilaaha illalLah’ ini.
Rasulullah saw. bersabda (mafhumnya): “Wahai manusia! Ucaplah ‘Laa ilaaha illalLah’, kamu pasti berjaya!”

Marilah kita ucapkan kalimah ini:
“Laa ilaaha illallah!” x 10

August 6, 2010

Untungnya aku menjadi wanita

Filed under: Uncategorized — daniyaprincess @ 3:48 am

Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya “Mengapa engkau menangis?”
“Kerana aku seorang wanita”, kata sang ibu kepadanya.

“Aku tidak mengerti”, kata anak itu.

Ibunya hanya memeluknya dan berkata, “Dan kau tak akan pernah mengerti”

Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya, “Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?”

“Semua wanita menangis tanpa alasan”, hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya.

Anak laki-laki kecil itu pun lalu tumbuh menjadi seorang laki-laki dewasa, tetap ingin tahu mengapa wanita
menangis.

Akhirnya ia menghubungi Tuhan, dan ia bertanya, “Tuhan, mengapa wanita begitu mudah menangis?”

Allah berfirman:

“Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. Aku membuat
bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan ”
“Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali
datang dari anak-anaknya ”
“Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh
keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh ”
“Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap
sangat menyakiti hatinya ”
“Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk
suaminya untuk melindungi hatinya ”
“Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti
isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu ”
“Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk dititiskan.
Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun ia perlukan.”

“Kau tahu:

Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk yang ia tampilkan, atau bagaimana ia
menyisir rambutnya.”
“Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya ? tempat dimana cinta itu
ada.”

Kirimkan ini kepada setiap wanita cantik yang Anda kenal hari ini untuk memperingati Bulan Sejarah Wanita.
Jika Anda lakukan, sesuatu yang baik akan terjadi.
Anda akan menambah harga diri wanita!

Setiap Wanita itu Cantik.

Indahkan!!!

July 31, 2010

DON’T JUDGE A BOOK BY ITS COVER……

Filed under: Uncategorized — daniyaprincess @ 8:06 am

Petikan sepotong hadis, Nabi s.a.w bersabda: “Diampunkan dosa seorang pelacur yang melintasi seekor anjing yang berada di tepi sebuah telaga yang lidahnya terjelir. Hampir kehausan membunuhnya. Maka pelacur itu pun menanggalkan kasutnya, lalu dia ikat kasut itu dengan tudungnya lantas dia menceduk air untuk anjing tersebut. Dia diampunkan disebabkan kejadian itu” (Riwayat al-Bukhari).

Hadis berkenaan mengingatkan kita bahawa jangan mudah menaruh syak wasangka sesama manusia, tetapi amalan sebegitu sering diaplikasikan dalam kehidupan kita. setiap orang punya cara tersendiri untuk mendekatkan diri dengan maha pencipta.
walaupun seseorang perempuan itu berperangai buruk.. adakah dia akan kekal dengan sikapnya sehingga akhir hayatnya..

persolan demi persolan berlegar-legar di kepala setiap manusia bergelar lelaki untuk memperisterikan gadia yang buruk akhlaknya…. huhuhu. ingat dont judge a bokk by its cover ok???????????????

sekian

« Previous PageNext Page »

Blog at WordPress.com.